وبلاگ

دیسک ترمز 

صفحه ترمز کوبلکو 40باریک لودر گریدر تکنوپارت

دیسک ترمز

دیسک ترمز یکی از قطعات مهم خودرو در سیستم چرخ و متعلقات آن است که نقش مهمی در امنیت خودرو در هنگام ترمزگیری دارد.

این قطعه حیاتی که همراه با چرخ ها در حال گردش است، اگر از حرکت باز ایستد،

متعاقبا چرخ ها نیز از حرکت ایستاده و خودرو متوقف می شود.

ما در این بخش قصد داریم به بررسی وظایف این قطعه در اتومبیل پرداخته و علاوه بر این،

انواع مختلف این قطعه را معرفی و تصاویر آن ها را شما نمایش دهیم.

دیسک ترمز چیست و چه وظایفی دارد؟

دیسک ترمز در واقع قطعه ای دایره ای در قسمت چرخ ها است که

وظیفه آن متوقف ساختن خودرو در هنگام گرفتن ترمز می باشد.

این قطعه حیاتی در خودرو دارای یک طول عمر مشخص است

و پس از طی این مدت، رفته رفته از کارایی آن کاسته می شود.

دیسک ترمز با دو قطعه دیگر خودرو ارتباط مستقیم دارد. اول با چرخ ها که همگام با آن ها شروع به چرخش کرده

و همگام با آن ها از حرکت باز می ایستد.دومین قطعه ای که مستقیما با این دیسک در ارتباط است، لنت ترمز است.

هنگامی که راننده پای خود را روی پدال ترمز فشار می دهد، لنت ها با دیسک ترمز درگیر می شوند و در نتیجهصفحه ترمز   لودر گریدر تکنوپارت باعث می شوند تا از سرعت چرخش دیسک کم شود. کم شدن سرعت گردش دیسک ها سبب می شود

تا چرخ ها نیز سرعتشان کاسته شود و در نهایت به طور کامل از حرکت باز ایستند.

اگر صفحه ترمز به درستی عمل نکند و کارایی مناسبی نداشته باشد، در نتیجه در هنگام ترمز گیری، خودرو عملکرد مناسبی نخواهد داشت و در نتیجه دچار مشکل خواهد شد.

انواع دیسک ترمز

با توجه به نوع آن قیمت های متفاوتی را دارد می باشد. از لحاظ کارایی، به طور کلی دیسک های ترمز به دو دسته  معمولی و  خنک شونده تقسیم می شوند.

دیسک های ترمز معمولی، اکثرا به شکلی کاملا ساده طراحی شده و سطح بیرونی آن ها صاف و صیقلی می باشد.

اما دیسک های خنک شونده یا هوا خنک معمولا در شکل های متفاوتی طراحی می شوند که در شکل زیر آن ها را مشاهده می کنیم.

خرابی آن

معمولا چند عامل مشخص، باعث خرابی آن می گردد.

داغ شدن بیش از حد، استفاده از لنت ترمز نامرغوب و عدم تعویض به موقع لنت ترمز، از جمله مهمترین دلایلی هستند

که موجب می شوند  دچار فرسودگی شده و در نهایت کارایی خود را از دست بدهند.

استفاده از دیسک های معمولی و رانندگی در شرایطی که نیاز زیادی به ترمزگیری وجود دارد،

یکی از عمده دلایلی است که باعث داغ شدن بیش از حد دیسک ها و در نتیجه فرسوده شده آن ها می شود.

هنگامی که دیسک داغ می شود، رفته رفته از کارایی لنت ها کاسته شده و علاوه بر این،

این داغ شدن بیش از حد سبب تغییر شکل دیسک ها نیز می گردد.

علاوه بر این عدم تعویض به موقع لنت ها باعث می شود تا در هنگام ترمزگیری لنت تمام شده با دیسک ها درگیر شود

و اصطکاک میان آهن لنت و خود دیسک، سبب خط افتادن روی آن و در نتیجه خراشیدگی دیسک گردد.

در برخی موارد نیز لبه های تیزی ایجاد می شود که موجب کاهش عمر مفید لنت ها نیز می شود.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار موبایل
Main Menu x
X